Panel I: Informować czy promować? Skuteczna komunikacja z perspektywy zawodowych komunikatorów 2019

Czas:   21.10.2019

Miejsce:   Wydział Nauk Społecznych UG, ul. Bażyńskiego 4, Aula  S207

Dezinformacja, fake news, hejt, mowa nienawiści, perswazja, manipulacja.

To zjawiska opisujące dziś jakość komunikacji (a w zasadzie jej brak) pomiędzy otoczeniem a instytucjami publicznymi, przedsiębiorstwami i organizacjami pozarządowymi, w której pośredniczą media. Jakie są warunki skutecznej komunikacji i jaka jest w niej rola zawodowych komunikatorów? Czy pomiędzy informowaniem, a perswadowaniem jest przestrzeń do manipulacji? Gdzie leży granica pomiędzy promowaniem, a nachalnym reklamiarstwem? Jaka jest rola mediów i czy są głównymi generatorami komunikacyjnych kryzysów? To pytania, na które będziemy poszukiwać odpowiedzi w czasie wyjątkowej debaty. Dzięki współpracy organizatorów konferencji Media Biznes Kultura oraz Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PRom panel dyskusyjny odbędzie się z udziałem zarówno praktyków (specjalistów PR, rzeczników prasowych, marketingowców, dziennikarzy), jak i naukowców z całej Polski. Wśród panelistów zasiądą przedstawiciele instytucji publicznych, uczelni, biznesu i dziennikarze: Anna Kiryjow-Radzka – prezes Stowarzyszenia PR i Uczelni Polskich PRom, Grzegorz Kubicki – redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” w Trójmieście, Cyprian Maciejewski – członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Paweł Sanowski – prezes Zarządu Instytutu Monitorowania Mediów, Magdalena Hajdysz – rzecznik prasowy Teatru Szekspirowskiego. Wprowadzenie pt. „Media i kryzys, czyli o relacjach, które niszczą” oraz  moderacja – prof. Dariusz Tworzydło, kierownik Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, prezes zarządu Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, ekspert PR. Prowadzenie – dr Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego, wykładowca i pracownik naukowy Wydziału Nauk Społecznych UG, była dziennikarka i ekspert PR.

Wprowadzenie pt. „Media i kryzys, czyli o relacjach, które niszczą” oraz  moderacja

prof. UW dr hab. Dariusz Tworzydło

prof. UW dr hab. Dariusz Tworzydło – kierownik Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Prezes Zarządu Instytutu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, a także spółki Exacto. Były prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, a także członek Rady Etyki Public Relations. Autor blisko 250 publikacji, w tym książek i artykułów.

Prowadzenie

dr Beata Czechowska-Derkacz

 dr Beata Czechowska-Derkacz – rzecznik prasowy Uniwersytetu Gdańskiego, wykładowca i pracownik naukowy Wydziału Nauk Społecznych UG, autorka kilkudziesięciu publikacji w zakresie public relations. Dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem. Członek Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich PRom oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Paneliści

Grzegorz Kubicki

Grzegorz Kubicki – redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” w Trójmieście. W „Gazecie Wyborczej” pracuje od 1999 roku – jako dziennikarz, redaktor, wydawca, a obecnie redaktor naczelny oddziału „Wyborczej” w Trójmieście. Dwukrotnie nominowany do Nagrody Grand Press w kategorii „Wywiad” za rozmowy z Władysławem Kozakiewiczem („Ten od wała”) i Martą Sziłajtis-Obiegło („Kobieta i może”). Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich wyróżniło w Konkursie im. Stefana Żeromskiego jego tekst o rodzinnym domu dziecka prowadzonym przez Henrykę Krzywnos-Strycharską pt. „Mama. Panią to masz na ulicy”. Jest autorem (wspólnie z Maciejem Drzewickim) bestsellerowej biografii Anny Przybylskiej „Ania” oraz biografii Dariusza Michalczewskiego „Tiger bez cenzury”.

Cyprian Maciejewski

Cyprian Maciejewski – członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Praktyk z kilkunastoletnim stażem w branży PR oraz w mediach. Obecnie pracuje w gdańskim magistracie oraz jako niezależny doradca. Specjalizuje się w komunikowaniu i budowaniu relacji dla podmiotów z sektorów przemysłowego i komunalnego. Odpowiadał za obszary PR oraz CSR zakładu zagospodarowania odpadów w Polsce (ZU Sp. z o.o.), wprowadzając spółkę do „Rankingu Odpowiedzialnych Firm” i raportu „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre Praktyki”. Pełnił rolę rzecznika prasowego oraz prowadził działania PR dla projektu budowy nowoczesnej elektrociepłowni na paliwo RDF. Przez sześć lat PR Manager w agencji Ambermedia odpowiedzialny za strategie i plany komunikacyjne, new business (m.in. Energa, Polska Spółka Gazownictwa, Grupa GPEC). Szkoleniowiec, moderator debat i konsultacji społecznych, copywriter. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Anna Kiryjow-Radzka

Anna Kiryjow-Radzka – prezes Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”, ekspert PR i nauczyciel akademicki. Z wykształcenia socjolog ze specjalizacją komunikacja społeczna, absolwentka kilku studiów podyplomowych m.in. studia z retoryki w Polskiej Akademii Nauk. Od 15 lat zajmuje się promocją i reklamą. Uczestniczyła i współprowadziła kilkadziesiąt szkoleń i konferencji zakresu PR, komunikacji, social media i marketingu, retoryki oraz socjologii. Od 5 lat pracuje w jednej z największych warszawskich uczelni – Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, gdzie kieruje Zespołem Nowych Mediów, odpowiada za komunikację, reklamę i promocję. Od 8 lat prowadzi ćwiczenia, konwersatoria i wykłady z retoryki i erystyki, komunikacji interpersonalnej, nowych mediów i współczesnych wyzwań socjologii.

Paweł Sanowski

Paweł Sanowski – Prezes Zarządu Instytutu Monitorowania Mediów, firmy należącej do międzynarodowej organizacji FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse). Członek Zarządu MediaTrust Romania. Prezes wydawnictwa PRoto.pl, największego w Polsce opiniotwórczego portalu przeznaczonego dla specjalistów ds. public relations. Ukończył Politechnikę Wrocławską na kierunku zarządzanie i marketing oraz studia podyplomowe w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości. Od ponad dekady prowadzi wykłady na temat monitoringu mediów m.in. na Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz London School of Public Relations.

Magdalena Hajdysz 

Magdalena Hajdysz – rzecznik prasowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, odpowiedzialna również za rozwój turystyki kulturowej instytucji. Rzecznik prasowy Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, a od niedawna także prowadzonego przez Fundację Theatrum Gedanense Teatru w Oknie. Studiowała filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim – dwie specjalności: teatrologię oraz edytorstwo. W latach 2008 – 2012 dziennikarka Działu Kultury „Gazety Wyborczej Trójmiasto”. Wcześniej rzecznik prasowy Teatru Atelier w Sopocie. Krytyk tańca, jurorka Polskiej Platformy Tańca w sezonie 2011/2012. Autorka „Raportu o stanie tańca w Trójmieście” na I Kongres Tańca w Warszawie, organizowany w 2010 roku przez Instytut Muzyki i Tańca. Od dziecka tancerka, w trakcie studiów aktorka gdańskiego Teatru Snów. Zakochana w teatrze, tańcu, fotografii i malarstwie.


Patronat honorowy panelu